L’any 1969 s’inaugurà l’autopista de Barcelona a Mataró, ara C-31. Aquesta gran infraestructura viària destinada als vehicles privats a motor travessa tota la ciutat de Badalona i ocupa una superfície d'uns 200.000 metres quadrats. L'objectiu d'aquest eix viari va ser facilitar als barcelonins els desplaçaments de forma ràpida a les seves segones residències del Maresme o de la Costa Brava sense tenir en compte les necessitats de mobilitat dels badalonins i badalonines.
Aquesta infraestructura viària interurbana, imposada fa 53 anys, és una via segregada de gran capacitat, que actua com a barrera arquitectònica que desvertebra social, psicològica i urbanísticament la ciutat. Així trobem que al voltant d'aquesta barrera es concentren les rendes més baixes econòmicament, generant-se una segregació que acaba afectant a una bona part de la ciutat. Per tant, depenent de si vius per sota o per sobre de l'autopista pots tenir millors o pitjors perspectives educatives. Una de les mancances de la nostra ciutat és la construcció d'un mapa escolar que doni resposta real a les necessitats educatives, però la presència inamovible de l'autopista ha fet fracassar qualsevol iniciativa en aquest sentit.
Per aquesta enorme barrera arquitectònica passen diàriament més de 70.000 cotxes que provoquen un greu problema de contaminació ambiental y acústica. Una de les conseqüències de la contaminació ambiental per la nostra salut, amb patologies respiratòries, cardiovasculars i fins i tot morts sobtades, entre d'altres. Però els contaminants atmosfèrics no afecten a tothom per igual, els infants, les embarassades, la gent gran i les persones amb problemes de salut poden tenir una afectació més important. Els infants de les escoles que han estat més en contacte amb aquests contaminants fins i tot presenten un pitjor desenvolupament cognitiu. Quant a la contaminació acústica, també provoca greu problemes de salut com les cardiopaties, l'insomni o l'estrès.
Així quant més a prop estiguem d'aquest focus contaminant, més risc tenim de contraure greus malalties. Mentre que si prioritzem mantenir-nos en contacte amb espais verds trobarem grans beneficis per la nostra salut.
La regeneració urbanística i la renaturalització de la ciutat resultants de l’eliminació de la C-31 han de tenir per objectiu millorar la vida i la salut de la ciutadania i de reduir el consum de combustibles fòssils i l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.
Què
volem?
Eliminar aquesta barrera arquitectònica que
bloqueja la connectivitat de gairebé 40 carrers de la ciutat i aïlla
física i psicològicament la Badalona de dalt de la de baix.
Volem
transformar la seva traça en un gran bulevard verd que articuli els
grans equipaments de ciutat que ja existeixen, sobretot els centres
docents i els esportius.
Donar un protagonisme absolut al
verd urbà per trencar l'illa de calor que es l’autopista sobretot
als barris mes deficitaris com Sant Roc, Llefià, la Salut, Sant
Crist, Dalt la Vila, etcètera.
Donar prioritat absoluta
en aquest nou eix verd als modes de mobilitat interna no motoritzats
com son l’anar a peu i en bici i al transport públic col·lectiu
electrificat com el tramvia, així com al metro i el ferrocarril en
l’externa.
El gran repte de la futura ciutat sostenible,
ecològica, justa i democràtica, rau en un urbanisme que prioritzi
la salut de les persones per sobre dels vehicles privats a motor,
així com la justícia socioambiental i l’adaptació i la
resiliència de la ciutat als fenòmens climatològics cada vegada
mes extrems i recurrents del canvi climàtic i de les emergències
climàtiques que ja tenim aquí.
Cal aplegar voluntats i
esforços de totes les entitats ciutadanes i les administracions
públiques per tal d’eliminar aquesta ferida urbanística, aquest
mur de la vergonya d’injustícia socioambiental que des de fa 53
anys trenca en dues parts la ciutat.
Per raons tan
importants com els impactes tan severs i perjudicials de l’autopista
sobre la salut pública i com barrera arquitectònica que desvertebra
social i urbanísticament la ciutat, les entitats sotasignants EXIGIM
la TRANSFORMACIÓ de la C-31 en un gran eix verd, vertebrador,
permeable i equipat de la nostra ciutat.
Entitats promotores:
Transformem la C-31, Massa Crítica, Fampas, Els Verds de Badalona, +VerdUrbàBadalona, Badalona pel Clima, Taula de la Mobilitat, Deixem de ser invisibles, Som Mobilitat, Salvem ca l’Andal, Defensem ca l’Arnús, Fridays for Futur Badalona, Inspirem Badalona i Òmnium Cultural Badalona.
Donen suport:
Associacions
Veïnals de Bufalà, Canyadó, Can Solei, Centre, Coll i Pujol, Dalt
la Vila, Iris-Sol-Casagemas,
Juan Valera, Montigalà-La Batllòria, La Morera, Nova Lloreda Nord,
Nova Lloreda Sud, Raval, Sant Antoni de Llefià, Sant Crist de Can
Cabanyes, Sant Roc i Sistrells.
Badalona,
18 de setembre de 2022