Acció reivindicativa d'Els Verds de Badalona per al tancament de la incineradora TERSA de Sant Adrià de Besòs i en defensa de l'Estrategia Catalana del Residu Zero
Col·lapse dels residus municipals:
Emergència climàtica i estafa ecosocial
Francesc Alfambra, Biòleg i ecologista, Màster en Gestió Ambiental i Planificació Territorial per la UB
La pandèmia global del coronavirus, la progressió
geomètrica de la infecció i la pèssima gestió del govern espanyol ens ha portat
al col·lapse del sistema sanitari públic, ja prou afeblit per les continues
retallades i privatitzacions. Des que el Covid-19 monopolitza l’agenda
informativa, han desaparegut l’emergència climàtica, la pandèmia de la fam, la
contaminació atmosfèrica, els camps de refugiats....
Malgrat el confinament,
immersos en aquesta distopia gairebé orwelliana, cal saber que n’hi ha d’altres
pandèmies, sense mesures urgents, però tant o més mortíferes que la del
coronavirus: segons el Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi
Climàtic (IPCC) de l’ONU, el canvi climàtic és una d’elles. I
segons l’Institut Max Planck i la Universitat de Mainz (Alemanya), el 2015 van haver al món 8,8 milions de morts
prematures per la contaminació atmosfèrica associada a la crema de combustibles
fòssils, amb 800.000 morts a Europa, 40.000 a l’estat espanyol i més de 3.000 a
l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
Les incineradores, els abocadors i les cimenteres son plantes de tractament finalistes dels residus que contaminen significativament. Aquestes tecnologies de final de canonada, brutes i obsoletes, generen grans quantitats de gasos d’efecte hivernacle (GEH) responsables de l’escalfament global i del canvi climàtic. Un 20% de les emissions de GEH a Catalunya son atribuïbles al tractament finalista dels residus.A més de CO2, metalls pesants i partícules, també emeten dioxines i furans, molt cancerígens i d’altres compostos orgànics persistents tòxics i perillosos. Les emissions d’incineradores i cimenteres -que cremen Combustibles Derivats del Residus (CDR)- de Catalunya superen les del parc automobilístic català. La mortalitat de la pandèmia del coronavirus s’ha vist clarament accentuada entre les poblacions residents a regions amb alts índex de contaminació atmosfèrica.
Les incineradores, els abocadors i les cimenteres son plantes de tractament finalistes dels residus que contaminen significativament. Aquestes tecnologies de final de canonada, brutes i obsoletes, generen grans quantitats de gasos d’efecte hivernacle (GEH) responsables de l’escalfament global i del canvi climàtic. Un 20% de les emissions de GEH a Catalunya son atribuïbles al tractament finalista dels residus.A més de CO2, metalls pesants i partícules, també emeten dioxines i furans, molt cancerígens i d’altres compostos orgànics persistents tòxics i perillosos. Les emissions d’incineradores i cimenteres -que cremen Combustibles Derivats del Residus (CDR)- de Catalunya superen les del parc automobilístic català. La mortalitat de la pandèmia del coronavirus s’ha vist clarament accentuada entre les poblacions residents a regions amb alts índex de contaminació atmosfèrica.
L’institut Salut Carlos III va publicar el 2013 un
estudi de la incidència sobre la salut de les incineradores i de les plantes de
tractament de residus perillosos. L’estudi va detectar riscs significatius per a les poblacions properes (5km) a aquestes
instal·lacions amb un risc més alt tant per homes com per dones de mort per
càncers (estómac, pulmó, pleura, ronyó i ovaris). L’estudi va analitzar 33
tipus de càncer, en 8.098 poblacions espanyoles amb dades recollides entre els
anys 1997 i 2006. Es van analitzar 129 instal·lacions de tractament de residus,
entre elles, les incineradores de residus.
La tragèdia de Zaldivar, un indicador de l’infart de les deixalles
El 6 de febrer d'enguany, l'ensorrament i esllavissament
de milers de tones d'escombraries a l'abocador de Zaldivar (Biskaia), va
tallar l’autopista AP-8 Bilbao-Sant Sebastià i va sepultar dos treballadors,
encara desapareguts. El mortal sinistre va posar sobre la taula la connivència
del govern basc amb les irregularitats comeses per l’empresa propietària Verter
Recycling. Va evidenciar la manca de mesures de seguretat, la manipulació i
falsejament de les mesures reals de dioxines i furans, l’abocament il·legal de
15 mil tones d’amiant, un residu industrial tòxic; l’exposició dels equips de
rescat sense els mitjans de protecció i seguretat laboral adequats,
l’exposició de més de 50.000 habitants dels municipis de Zaldivar, d’Ermua i
d’Eibar als alts nivells de dioxines i furans detectats (50 vegades per sobre
dels permesos) i de moltes altres incògnites, encara pendents d’aclarir. Va
deixar clar que els abocadors, a més de ser instal·lacions finalistes molt
contaminants, son també tòxiques i perilloses per a la salut pública. Zaldivar
es la punta d’un iceberg d’infart dels residus municipals que arrosseguem des
de fa mes de 25 anys.
La nostra societat ha confós la qualitat de vida amb
l’acumulació compulsiva de bens i serveis. Els valors consumistes i la cultura
d’usar i llençar propis del nostre estil de vida, son incentivats
sistemàticament pel model socioeconòmic capitalista de producció i consum.
Ambdós son responsables de l’astronòmic i insostenible volum de residus que
generem. Els residus generats diàriament a l’AMB omplirien la plaça de Sant
Jaume, setmanalment una illa de l’eixample i mensualment l’estadi del Nou Camp!
Cada dia s’introdueixen 51 milions d’envasos d’un sol ús al mercat espanyol,
18.000 milions cada any!
La majoria de ciutadans es limiten a dipositar cada
dia la bossa de les escombraries, esperant que durant la nit, per art
d'encanteri es produeixi el miracle de la seva desaparició. Així, l'endemà, els
contenidors tornen a estar buits per tornar-los a omplir. No som criatures per
creure en miracles, pel que ens hauria de preocupar on van a parar, què se’n
fa, i quan costa el tractament dels nostres residus. Quants generem? Quants es
reciclen? Quants s’aboquen? Quants s’incineren? Amb quines repercussions?
Segons l’Agència de Residus de Catalunya (ARC),
l’any 2018, vam generar a Catalunya 3,98 milions de tones de residus
municipals! Un 3,5% més que el 2017. Amb 1,43 kg/hab/dia i 523
kg/hab/any! Més de mitja tona per habitant/any! Per sobre de la
mitjana espanyola* (475kg/hab/any) i de l’europea* (509 kg/hab/any 2017). Segons l’ARC, la mitjana
de la recollida selectiva neta dels residus
municipals a Catalunya, l’any 2017 va ser el 32% i la del 2018 el
33,4%. Malgrat que la Unió Europea (UE) exigeix arribar al 50% l’any
2020 i el Pla de Prevenció i Gestió de Residus de Catalunya (PRECAT20)
preveia arribar al 55%! O sigui que estem molt lluny de complir els
objectius de la UE i de l’AMB!
Però malauradament i com a resultat de les pressions d’Ecoembes, es va incloure l'Article 7è que la convertia virtualment en paper mullat, amb cap altra funció que la de complir retòricament amb l'esperit de la Directiva Comunitària 94/62/CE:
(*):
Font Catalunya: Departament de Territori i
Sostenibilitat. Agència de Residus de Catalunya. Font Espanya i Unió Europea:
Eurostat.
Si la recollida selectiva neta l’any 2018 va assolir
el 33,4%, el 66,6% restant, corresponent a la fracció resta
i rebuig de tractaments dels residus municipals, van anar a parar a les
incineradores i els abocadors. Aquestes plantes van rebre un total de 2.156.308
tones de les que 771.671 tones es van incinerar i 1.384.637
tones es van abocar. Malbaratem la fracció resta, abocant-la (64%)
o incinerant-la (36%), contaminant alhora l’atmosfera, el sòl i els
aqüífers. A més l’impacte ambiental de les seves emissions contaminants
lesionen greument la salut pública.
Estem davant d’un fracàs generalitzat, gairebé planificat, de la recollida selectiva. I de la que suposadament es recicla, ara sabem que una part important s’exporta fraudulentament per abocar-la i incinerar-la a països asiàtics. El col·lapse dels residus -des de fa dècades- és una bomba de rellotgeria a punt d’esclatar! I per acabar-ho d’adobar, a casa nostra s’incentiva fiscalment l’abocament i especialment la incineració, que es un 50% mes barata que la disposició. Mentre que a Europa els cànons sobre la incineració i la disposició de la resta i del rebuig dels residus municipals oscil·len entre els 130-150 euros/tona -que son impostos ecològics per incentivar un comportament mes respectuós amb el medi ambient-, a Catalunya, per aquests mateixos tractaments l’any 2019 es van fixar en:
Estem davant d’un fracàs generalitzat, gairebé planificat, de la recollida selectiva. I de la que suposadament es recicla, ara sabem que una part important s’exporta fraudulentament per abocar-la i incinerar-la a països asiàtics. El col·lapse dels residus -des de fa dècades- és una bomba de rellotgeria a punt d’esclatar! I per acabar-ho d’adobar, a casa nostra s’incentiva fiscalment l’abocament i especialment la incineració, que es un 50% mes barata que la disposició. Mentre que a Europa els cànons sobre la incineració i la disposició de la resta i del rebuig dels residus municipals oscil·len entre els 130-150 euros/tona -que son impostos ecològics per incentivar un comportament mes respectuós amb el medi ambient-, a Catalunya, per aquests mateixos tractaments l’any 2019 es van fixar en:
- 41,30 euros/ tona Cànon sobre la deposició controlada de residus municipals
- 20,60 euros/ tona Cànon sobre la incineració de residus municipals
La gestió i el tractament finalista dels residus
municipals de l’any 2017 a Catalunya va generar 814.806 tones de CO2 eq/tona
(108 kg CO2 eq/habitant), un 20% de les emissions de GEH a
Catalunya.
Només Tiana (76,7%,), Torrelles de Llobregat
(62,9%), Castellbisbal (61I%), Sant Just Desvern (51%), Begues
(56%), El Papiol (55,60%) i el casc antic de Sarrià (55%),
gràcies al sistema de recollida porta a porta, assoleixen l’objectiu de la UE
pel 2020, de reciclar el 50% dels residus. Aquests sis municipis
mereixen reconeixement, però només representen un insignificant 3% de la
població catalana. Comparant-los amb el 97% de la població catalana restant,
que incompleix els objectius marcats, no deixa de ser anecdòtica.
Resultats de la gestió dels residus municipals a
Catalunya
Font:
Elaboració del Centre d’Ecologia i Projectes Alternatius (CEPA) a partir dades
de la ARC 2017. Aquesta gràfica demostra una realitat incòmoda que es pretén
amagar: el fracàs sistemàtic dels plans de reducció, de reutilització i de
reciclatge, ve de llarg.
Malgrat
l’opacitat informativa i el green washing habitual dels discursos
institucionals i del lobby empresarial, aquesta realitat tan tossuda posa cada
cosa al seu lloc. Només el període
compres entre els anys 2010 i 2013, va registrar una davallada, causada per la
crisi econòmica esdevinguda arran de l’estafa immobiliària i financera. Des del
2013 fins ara torna a créixer, la recollida selectiva està estancada i la resta
i el rebuig continua creixent.
Barcelonès: paradigma del fracàs de la recollida
selectiva
A l’AMB, el 2018, es van generar 1,5
milions de tones de residus municipals (460 kg per habitant/any, o 1,27
kg/dia). Des de l’any 2013, a més, l’índex de recollida selectiva a la
metròpolis s’ha estancat, fins a xifres del 35,5% el 2018. El nus gordià
del fracàs generalitzat de la recollida selectiva a Catalunya es concentra a
l’àmbit metropolità i especialment al Barcelonès, comarca on s’obtenen
els pitjors resultats. Cada any 1 milió de tones van anar a parar al contenidor
de la resta!
L’any 2018, Barcelona va recollir el 37,40%,
i per darrera molt lluny, amb els pitjors resultats de Catalunya es troben Badalona
amb el 27%, L’Hospitalet amb el 24,40%, Santa
Coloma de Gramenet amb el 21,50% i Sant Adrià de Besòs amb el
21,20%. I en la mateixa línia, Cervelló amb un 23,20%
, també molt lluny dels 33,4% de la mitjana catalana, i més lluny encara
de l’objectiu de la UE d’assolir el 50% el 2020!
Dades dels residus municipals del Barcelonès Nord de l'any 2018
Municipis
|
Generació de residus
|
Recollida selectiva neta
|
Cost mitjà de la TMTR*
|
L’Hospitalet
|
398,08 kg/hab/any
|
24,40%
|
47,86 €/habitatge/any
|
Santa Coloma de Gram.
|
387,20 kg/hab/any
|
21,50%
|
51,41€/habitatge/any
|
Badalona
|
433,27 kg/hab/any
|
26,80%
|
59,67€/habitatge/any
|
Sant Adrià de Besòs
|
444,80 kg/hab/any
|
21,20%
|
61,25€/habitatge/any
|
Barcelona
|
483,58 kg/hab/any
|
37,40%
|
61,37€/habitatge/any
|
TMTR*: Taxa Metropolitana del Tractament dels Residus. Font: Àrea Metropolitana de Barcelona. Elaboració pròpia.
(*): Font Catalunya: Departament de Territori i
Sostenibilitat. Agència de Residus de Catalunya. Font Espanya i Unió Europea:
Eurostat.
Resultats de la recollida selectiva a Badalona
L’any 2018, la recollida selectiva a la nostra ciutat
va assolir només el 26,80% dels residus municipals. 6’6 punts per sota
de la mitjana catalana i 8,7 punts per sota de la mitjana metropolitana. Per
tant, el 73,20% restant es porta als abocadors o a la incineradora
TERSA de Sant Adrià de Besòs. Contràriament, generem 433,83
Kg/hab/any, una quantitat inferior a les mitjanes catalana (523
kg/hab/any), espanyola (475kg/hab/any) i europea(509 kg/hab/any 2017).
Generem menys residus però reciclem pitjor!
Resultats de la
recollida selectiva de cada fracció. Ho fem be?
Resultats 2018
|
% Recollida Selectiva
|
% Fracció Resta
|
|||
26,80% (116
kg/hab/any )
|
73,20%
|
||||
Fraccions
|
Orgànica
|
Envasos lleugers
|
Paper/cartró
|
Vidre
|
Resta
|
Generació
|
123 kg/hab/any
|
46 kg/hab/any
|
60 kg/hab/any
|
25 kg/hab/any
|
317 kg/hab/any
|
Rec. Selectiva
|
12%
|
16%
|
24%
|
47%
|
...
|
Impropis
|
26%
|
14%
|
6%
|
2%
|
...
|
Elaboració pròpia. Font:
Àrea Metropolitana de Barcelona
Amb només un 12% de recollida, la fracció
orgànica és la que menys reciclem i la que pitjor seleccionem: un 26%
del seu contingut son residus (impropis) no orgànics. Li segueixen els envasos
lleugers (plàstics i llaunes) que només reciclem el 16% amb un 14%
d’impropis, el paper/cartró amb un 24% recollit i un 6%
d’impropis. Finalment el que millor fem es la recollida del vidre, amb un 47%
i només un 2% d’impropis. S’han de centrar els esforços en la
fracció orgànica que és la que conté un major nivell d’impureses. Cal augmentar
molt més la recollida selectiva en general, però sobretot l’orgànica i la dels
envasos. Un 90% del contingut de la resta és reciclable! Evidentment ho
fem molt malament!
Quan ens costa tot plegat?
Segons la fitxa de Badalona
de l’estudi territorial de l’AMB de Dades bàsiques dels
municipis metropolitans, al nostre municipi, segons el cens de 2011
teníem 98.873 habitatges familiars. Si descomptem el 9,6% corresponent dels que
estaven buits, obtenim que aleshores hi havien 89.381 habitatges
ocupats. A la mateixa fitxa s’informa de que el període 2004-17, es van
construir una mitjana de 491 nous habitatges/any, pel que l’increment del
període 2012-17 va ser de 2.946 habitatges. Pel que el 2017, el parc
d’habitatges estava aproximadament al
voltant dels 92.327 (89.381+2.946). Si el cost mitjà de la Taxa
Metropolitana de Tractament de Residus (TMTR) era de 59,67€/habitatge/any
el 2018, calculem que el cost aproximat de la TMTR local va ser d’uns 5.509.152
euros.
D’altra banda, segons fons
municipals, la recollida selectiva i el transport dels residus a les diverses
instal·lacions de tractament te un cost anual d’uns 10 milions d’euros.
Així doncs, tenim que la despesa anual de la gestió dels residus (recollida + tractament)
es, pel cap baix d’uns 15.5 milions d’euros/any. Això representa un cost mitjà aproximat de
168 euros/habitatge/any. Cal tenir en compte que els residus comercials,
els dels mercats municipals, els de la neteja dels espais públics (places,
carrers i parcs) i els de les dues deixalleries fixes i les dues mòbils, també
es consideren residus municipals.
Si complíssim
l’objectiu de l’AMB de reciclar el 55% dels residus, estalviaríem al voltant de
2,6 milions d’euros anuals!
L’exercici de les
seves competències implica per a l’AMB uns 180 M € de despesa
l’any 2018, gairebé un quart del pressupost anual. Aquesta despesa, destinada a
prevenció, gestió i tractament dels residus municipals metropolitans, es
finança en un 65% a través de les TMTR, que paguem la ciutadania i les
activitats econòmiques dels 36 municipis metropolitans juntament amb la factura
de l’aigua; la resta del finançament prové d’ingressos per preus públics,
transferències d’altres actors econòmics amb sistemes de Responsabilitat
Ampliada del Productor i l’ARC, principalment o bé del pressupost
general de l’AMB. Del total de la despesa, uns 15,9 M € han
estat, per a l’any 2018, en concepte de cànon de disposició del rebuig,
concepte que es preveu que arribi a uns 27 M l’any 2020.
La recollida selectiva: un fracàs gairebé planificat molt
lucratiu
És evident que hi ha un problema d’incivisme en el Reciclatge,
però, encara és pitjor l’incompliment sistemàtic (i l’ocultació) de la Responsabilitat
Ampliada dels Productors (RAP) de la indústria química del plàstic,
dels envasadors i dels comercialitzadors d’envasos en matèria de Reducció, de
Reutilització i del pagament dels costs derivats de la gestió dels seus
residus d’envasos. En la jerarquia de la gestió dels residus, la Reducció
i la Reutilització son prèvies i prioritàries al Reciclatge.
Tanmateix, els productors (Repsol, Hoetch Ibèrica, Solvay..), els envasadors (CocaCola, Pepsico, Nestlè, Danone, Bimbo, L’Oreal, Procter&Gamble...) i les grans superfícies (Carrefour, Mercadona, Alcampo,..) aplegats darrera el lobby Ecoembes (Ecoembalajes de España SA), incompleixen impunement la seva RAP. La jerarquia de les 3R estableix que en primer lloc cal Reduir, en segon Reutilitzar i en darrer terme, si no hi ha mes remei Reciclar. Aquesta jerarquia no és un capritx dels ecologistes, sinó el que estableix la Directiva Comunitària 2018/851/CE. Mentre que la propaganda institucional (patrocinada per Ecoembes) criminalitza la ciutadania del fracàs de la recollida selectiva, els fabricants, els envasadors i els comercialitzadors d’envasos tenen patent de cors per incomplir les seves obligacions.
Tanmateix, els productors (Repsol, Hoetch Ibèrica, Solvay..), els envasadors (CocaCola, Pepsico, Nestlè, Danone, Bimbo, L’Oreal, Procter&Gamble...) i les grans superfícies (Carrefour, Mercadona, Alcampo,..) aplegats darrera el lobby Ecoembes (Ecoembalajes de España SA), incompleixen impunement la seva RAP. La jerarquia de les 3R estableix que en primer lloc cal Reduir, en segon Reutilitzar i en darrer terme, si no hi ha mes remei Reciclar. Aquesta jerarquia no és un capritx dels ecologistes, sinó el que estableix la Directiva Comunitària 2018/851/CE. Mentre que la propaganda institucional (patrocinada per Ecoembes) criminalitza la ciutadania del fracàs de la recollida selectiva, els fabricants, els envasadors i els comercialitzadors d’envasos tenen patent de cors per incomplir les seves obligacions.
El millor residu és el que no es produeix, però com a
conseqüència de la connivència política amb el lobby del plàstic, la
proliferació massiva d’envasos de plàstic d’un sol ús no para d’augmentar,
incomplint l’objectiu prioritari de reduir-ne la generació. La Ley
11/97 de Envases y Residus de Envasos (LERE), aprovada fa 23 anys,
es fonamenta en polítiques preventives de reducció i reutilització dels residus
i de posta en marxa de Sistemes de Dipòsit, Devolució i Retorn (SDDR).
L’article 6è d’aquesta llei internalitza la responsabilitat de la
gestió dels envasos i dels residus d’envasos en els seus productors i
comercialitzadors, dient:
Art.6è:
"Los envasadores y los comerciantes de productos
embasados, o cuando no sea posible identificar a los anteriores, los responsables
de la primera puesta en el mercado de los productos envasados estan obligados
a:
- Cobrar a sus clientes hasta el consumidor final, una cantidad individualizada por cada envase que sea objeto de transacción. Esta cantidad no tendrá la consideración de precio ni estará sujeta por tanto a tributacions ninguna.
- Aceptar la devolución o retorno de los residuos de envases y envases usados cuyo tipo, formato o marca comercializen, devolviendo la misma cantidad que haya correspondido cobrar de acuerdo con lo establecido en el guión anterior.
Però malauradament i com a resultat de les pressions d’Ecoembes, es va incloure l'Article 7è que la convertia virtualment en paper mullat, amb cap altra funció que la de complir retòricament amb l'esperit de la Directiva Comunitària 94/62/CE:
Art.7è:
Los agentes económicos indicados en el art. 6, podran
eximirse de las obligaciones reguladas en dicho articulo [internalitzar la gestió dels seus
residus mitjançant SDDRs] cuando participen en un sistema integrado de
gestión de residus de envases y envases usados derivados de los productos por
ellos comercializados.
Aquesta modificació de la llei va ser aprovada amb els
vots del PP i de CiU al Congrés dels Diputats, contra
l'opinió de la resta de forces polítiques i de sectors socials rellevants. Així
doncs es va implantar el Sistema Integral de Gestió (SIG),
imposat per Ecoembes que, malgrat el seu continu fracàs, encara perdura.
La rabiuda oposició d’Ecoembes va impedir des del començament la posta
en marxa dels SDDR. En canvi a alguns països europeus com
per exemple Alemanya, el sistema SDDR els permet recollir mes del 98%
dels envasos lleugers (plàstic i llaunes) amb molta qualitat i un alt valor en
el mercat del reciclatge.
Segons Cicloplast, la patronal espanyola
de les industries del plàstic, les dades del 2016 a nivell estatal son:
reciclatge: 37%; abocadors: 46%; incineració: 17%; una quarta part
del plàstic per reciclar, s’exportava (270.000 tones) a Xina (43%), Hong
Kong (23%), Malàisia (10%) i Vietnam (10%) i la resta de tones entre 76 països
mes. Arran del veto xinès a la importació de residus plàstics des de l’1 de
gener del 2018, que se’n fa del plàstic que s’exportava a Xina? l’acumulació de
residus plàstics ha motivat la sospitosa onada d’incendis de plantes de reciclatge
per tot l’estat? L’opacitat de la gestió dels residus impedeix la seva
traçabilitat, com ha estat l’espectacular incendi de DITECSA a Montornès
del Vallès.
Des de fa anys es venen
produint nombrosos incendis en plantes de reciclatge de residus molt sospitosos
amb una clara tendència ascendent: 26 el 2012, 17 el 2013, 12 el 2014, 18 el 2015,
32 el 2016 y 53 el 2017. Segons han denunciat diverses organitzacions, relacionant
aquests fets no amb accidents casuals, sinó amb l’existència de màfies que persegueixen
un benefici econòmic, principalment perquè s’estalvien les despeses de gestió i
de reciclatge de materials que realment no es poden recuperar i haurien d’anar
als abocadors. Aquests fets estan denunciats davant la Fiscalia de Medi Ambient.
Cada any, els mars i els oceans reben uns 12 milions de tones d’escombraries.
La situació mundial es dramàtica, més encara tenint en compte que la producció
de plàstics s’acosta en 2020 als 350 milions de tones (un 900% més que el
1980). Aquestes quantitats i la seva fàcil dispersió converteixen el plàstic en
un dels pitjors enemics dels mars i dels oceans. La cultura d’usar i llençar i
el consum majoritari d’envasos d’un sol ús (39,7%), es un model
insostenible en el que l’Estat Espanyol ocupa el quart lloc com a productor de
la UE.
La gestió dels envasos a l’Estat es responsabilitat
d’Ecoembes. Aquesta empresa diu que a Catalunya reciclen el 77% dels
envasos, molt per sobre del que informa l’ARC (Elena Freixa; Dossier Ara:
La plaga dels plàstics, 5-8-18). A l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)
declaren posar al mercat 54.000 tones d'envasos de plàstic. Tanmateix,
segons calcula l'AMB a partir de les seves caracteritzacions, podrían ser más
de 120.000 tones d'envasos de plástic les venudes. Això suposa que la
xifra del 70% de reciclatge que es publicita, sería segons la mateixa
AMB, només del 31%!
L’opacitat del sistema de gestió de residus que impedeix la seva traçabilitat es una responsabilitat compartida d’Ecoembes i el govern de la Generalitat, tant es així que fins i tot Josep M. Tost, director de l’ARC, màxim responsable d’aquest desgavell, declara que ignora on van a parar els envasos que reciclem gestionats per Ecoembes, i es queda tan ample! Vergonyant!
Segons l'estudi, «Plàstics & Clima: els costs amagats d’un planeta de plàstic» elaborat pel Center for International Environmental Law (CIEL), a nivell global, la producció i la incineració de plàstics del 2019, va significar l'emissió de tants gasos d'efecte hivernacle com 189 centrals tèrmiques de carbó de 500 megawatts. I si es manté el ritme previst de producció de plàstics, l'any 2030 les emissions equivaldran a 295 centrals tèrmiques de carbó. Per fer els càlculs els autors han tingut en compte les emissions en totes les etapes del cicle de vida, des de l'extracció i transport de la matèria primera -petroli- i la seva transformació fins a l'impacte del plàstic al final de la seva vida útil. Segons els investigadors, el 2019 les emissions totals van ser de 850 milions de tones de gasos d'efecte hivernacle.
L’opacitat del sistema de gestió de residus que impedeix la seva traçabilitat es una responsabilitat compartida d’Ecoembes i el govern de la Generalitat, tant es així que fins i tot Josep M. Tost, director de l’ARC, màxim responsable d’aquest desgavell, declara que ignora on van a parar els envasos que reciclem gestionats per Ecoembes, i es queda tan ample! Vergonyant!
Plàstics i canvi climàtic
Segons l'estudi, «Plàstics & Clima: els costs amagats d’un planeta de plàstic» elaborat pel Center for International Environmental Law (CIEL), a nivell global, la producció i la incineració de plàstics del 2019, va significar l'emissió de tants gasos d'efecte hivernacle com 189 centrals tèrmiques de carbó de 500 megawatts. I si es manté el ritme previst de producció de plàstics, l'any 2030 les emissions equivaldran a 295 centrals tèrmiques de carbó. Per fer els càlculs els autors han tingut en compte les emissions en totes les etapes del cicle de vida, des de l'extracció i transport de la matèria primera -petroli- i la seva transformació fins a l'impacte del plàstic al final de la seva vida útil. Segons els investigadors, el 2019 les emissions totals van ser de 850 milions de tones de gasos d'efecte hivernacle.
Si la producció i ús de plàstic segueixen les
previsions, l'any 2030 s'emetran 1,34 gigatones de gasos -1.340 milions de
tones- i el 2050 serien 56 gigatones -56.000 milions de tones. Això
significaria el 14% de les emissions totals que es poden generar perquè la
temperatura mitjana de la terra no augmenti més d'1,5 graus respecte a l'era
preindustrial. A més, comportaria dedicar a aquest sector el 20% de la
producció mundial de petroli. L'informe també alerta sobre l'augment
d'emissions de les plantes petroquímiques de fabricació de plàstic. Es tracta
d'estimacions conservadores d'un tema, segons els autors, poc estudiat: el pes
del plàstic en les emissions que provoquen l'escalfament global. L'informe és
un crit d'alerta, segons Carroll Muffett, president de CIEL:
"Fa temps que està clar que el plàstic amenaça el
medi ambient mundial i posa la salut humana en risc. Aquest informe demostra
que el plàstic, com la resta de l'economia fòssil, també posa en risc el
clima".
Per als autors, la forma més efectiva per afrontar el
problema és "reduir de manera important la producció de plàstic
innecessari, començant amb prohibicions nacionals i globals gairebé totals
en plàstics d'un sol ús."
Contingut d’una bossa tipus
de residu domèstic metropolità 2016
Matèria orgànica
|
Fracció vegetal
|
Paper i cartró
|
Plàstic
|
Vidre
|
Voluminosos
|
Tèxtils
|
Altres
|
Runes
|
Tèxtil sanitari
|
Metalls
|
32,8%
|
3,4%
|
14,6%
|
12,8%
|
7,2%
|
7,6%
|
4,5%
|
17,1%
|
5,5%
|
3,9%
|
2,2%
|
El fracàs del contenidor groc, el gran negoci
d’Ecoembes
Aquest lobby es publicita descaradament com una ONG
ambientalista sense ànim de lucre, però en realitat es una fundació que
aplega mes de 12.000 empreses productores, envasadores i comercialitzadores d’envasos,
entre les que destaquen algunes de les grans multinacionals mes contaminants
del planeta, expertes en maquillatge verd i green washing. Va ser creada per
cobrir la seva RAP col·lectiva, però que incompleixen impunement.
El model de negoci d’Ecoembes es simple però molt
lucratiu: cobra per cada envàs que les seves empreses introdueixen al
mercat amb el logo del punt verd (dues fletxes circulars) indicatiu del
reciclatge, cost que òbviament repercuteixen en el preu de venda dels seus
productes que paguem els consumidors. Que portin el punt verd no vol dir
que es reciclin, ni que paguin als ajuntaments tot el que recapten, ja que
només paguen el 30% del cost real de la gestió dels seus envasos.
Incomprensiblement, declaren que reciclen el 80% dels envasos que
comercialitzen! Amb prou feina paguen la gestió dels envasos recollits al
contenidor groc, mentre que dels que es llencen als altres contenidors, a les
papereres, a la via pública, a les platges o a la muntanya no paguen ni cinc.
Quants menys envasos es dipositen al contenidor groc, mes guanyen. Quan menys
es reciclen majors son els seus beneficis!
D’altra banda, les empreses productores i
envasadores, emparades en la connivència dels poders polítics, en comptes de
reduir-ne, cada any augmenten la producció d’envasos. Quants més envasos
entren al mercat major es la recaptació del punt verd. En els exercicis del
2017 i del 2018, Ecoembes va declarar uns beneficis superiors als 500 M €/any.
Els deu principals directius tenen un sou anual superior als 160.000 €!
Encoberts darrera de campanyes mediàtiques institucionals de green washing
corporatiu, generosament patrocinades, a més de criminalitzar la ciutadania del
fracàs de la recollida selectiva, oculten l’incompliment sistemàtic de la seva RAP.
Un despropòsit monumental!
No fa gaire, l’espai El Temps del telenotícies
de TV3, va invertir l’ordre establert en la jerarquia de les 3R:
Dani Ramírez, amb gran tipografia en pantalla, va explicar que en primer lloc
calia Reciclar, segon Reutilitzar i tercer Reduir! Tan barroera manipulació
informativa de la jerarquia de prioritats en la gestió dels residus només podia
venir del patrocini d’Ecoembes!
Manca d’inversions en prevenció i educació ambiental
La gestió dels residus no es una problemàtica exclusivament tècnica
o política, que també, sinó sobretot i fonamentalment un gran repte social i
cultural. Ocultar, manipular o maquillar les dades no es la millor opció per
sensibilitzar ni per incentivar la participació de la ciutadania en la
recollida selectiva. L’educació ambiental es fonamental , però les campanyes de
sensibilització ciutadana, tot i que es proclama com quelcom fonamental, son clarament insuficients. Alguns exemples:
- Al Programa Metropolità de Gestió de Residus Municipals 1997-2006 (PMGRM), desprès d’un gran discurs sostenibilista, sorprenentment es destinava un 60% del pressupost en fer una macro incineradora de 750.000 tones/any a la Zona Franca (feliçment anul·lada per la mobilització ciutadana i ecologista), i només un 2% a campanyes d’educació ambiental! Aquell pla havia previst arribar al 2006 reciclant el 60% dels residus urbans, però, malauradament el 2016 encara no s’havia assolit el 30%.
- Al capítol d’inversions del Pla de Prevenció i Gestió de Residus i Recursos de Catalunya 2020 (PRECAT20) es pot veure que el 81% de la inversió s’ha destinat al tractament de la fracció rebuig i resta: incineradores i abocadors! I només el 19% a processos de prevenció i de recuperació de residus. No consta l’import destinat a campanyes d’educació ambiental.
- Al Pla Metropolità de Prevenció de Residus Municipals 2020-2025 (PREMET25) de l’AMB, aprovat el 2019, la inversió en educació ambiental no arriba a l’1% del pressupost de cada exercici, una quantitat insignificant, clarament insuficient en relació al paper clau de la participació ciutadana en polítiques de prevenció, més tenint en compte que a l’AMB és on s’obtenen els pitjors resultats de tot Catalunya.
- El model de cinc contenidors dona dues opcions a la gent: comportar-se cívicament, dipositant correctament cada fracció dels residus al seu contenidor corresponent, o no, abocant indiscriminadament totes les fraccions barrejades al contenidor gris de la resta. El reciclatge no es opcional, es una obligació cívica! Això també es una pràctica habitual de molts bars, botigues i comerços. Que per cada contenidor de la recollida selectiva hi hagin dos o fins i tot tres contenidors grisos de la resta, no incentiva el civisme sinó tot el contrari. Els municipis del model Residu Mínim, amb només quatre contenidors obtenen bons resultats, com Molins de Rei, on reciclen el 46,60% dels seus residus, cosa que es compensa amb una TMTR molt es econòmica de 22,24 euros/any.
- El contenidor gris garanteix un flux permanent de residus per alimentar les incineradores. A Catalunya tenim quatre incineradores públiques, dues privades en funcionament i dues privades en tràmit (públiques: TERSA a Sant Adrià de Besòs, Campdorà a Girona, Mataró i Tarragona; privades: Constantí a Tarragona i Solvay a Martorell; quatre cimenteres cremen CDR: Lafarge a Montcada i Reixac, Ciments Molins a Sant Vicents dels Horts, Uniland a Santa Margarida i els Monjos, i Cemex a Alcanar; i dos projectes d’incineradores privades: Cercs al Bergadà i Juneda a Les Garrigues; a Castellolí, a la Conca d’Òdena hi ha un magatzem de cendres perilloses). Està demostrat que la proximitat a les incineradores desincentiva la recollida selectiva.
- Que la TMTR es carregui amb la factura de l’aigua, tampoc no ajuda a la sensibilització social, ja que una part important de la ciutadania, sinó la majoria, ignora aquest pagament i el cost real de la gestió dels residus.
Divorci entre els discursos institucionals i les
accions de govern
Els discursos institucionals parlen d’economia
circular, d’economia verda, de residu zero, de prevenció de residus,
d’aprofitament de recursos, d’educació ambiental, de participació ciutadana, de
sostenibilitat, etcètera, però a l’hora de la veritat, no s’articulen les
accions coherents que es desprenen d’aquests discursos. Tot queda reduït a
meres declaracions d’intencions, a paraules grandiloqüents buides de contingut,
pur green washing i màrqueting verd.
La gestió dels residus no es una problemàtica
exclusivament tècnica o política, que també, sinó sobretot i fonamentalment
social i cultural. Ocultar, manipular o maquillar les dades no es la millor
manera de sensibilitzar ni d’incentivar la participació de la ciutadania en la
recollida selectiva. L’educació ambiental es fonamental, però les campanyes
institucionals son clarament insuficients: el Pla de Prevenció i Gestió de
Residus i Recursos de Catalunya 2020 (PRECAT20) va destinar el 81%
de la inversió als tractaments finalistes del rebuig i la resta: incineradores
i abocadors! I només el 19% a prevenció i recuperació de residus. I el Pla
Metropolità de Prevenció de Residus Municipals 2020-2025 (PREMET25) de l’AMB,
aprovat el 2019, preveu una inversió en educació ambiental que no arriba a
l’1%, una quantitat insignificant, més tenint en compte que a l’AMB és
on s’obtenen els pitjors resultats de la recollida selectiva de tot Catalunya.
Malgrat l’evident fracàs del model actual, es pretén
mantenir un sistema de gestió ineficient i caduc que ha tocat sostre. Es
perpetua una política continuista dels fracassats plans anteriors. Més enllà
del relat [del PREMET25], el pressupost, que és el que compte, ho deixa ben
clar: Mes d’un 80% es destina al tractament finalista dels residus (abocament i
incineració), menys d’un 20% a polítiques de prevenció, i el pressupost en
educació ambiental no arriba a l’1%. El reciclatge està estancat i el volum
dels residus i sobretot la resta i el rebuig continuen augmentant i es planifiquen
noves incineradores i nous abocadors! El desgavell d’infart actual en la gestió dels residus municipals
exigeix decisions valentes i mesures contundents envers un canvi de paradigma
urgent.
La doble fal·làcia de l’economia circular
El PREMET25 insisteix en el mantra de l’economia circular, com la
panacea per resoldre els greus problemes ambientals i ecològics dels residus
municipals. Des del punt de vista termodinàmic, l’economia i encara menys
l’economia industrial no es circular perquè a més dels recursos materials,
també requereix quantitats ingents d’energia (combustibles fòssils: petroli,
gas i carbó), que un cop utilitzada i dissipada a l’atmosfera no es pot
reutilitzar ni reciclar. L’emissió de diòxid de carboni, una externalitat
indesitjable, es la responsable de l’escalfament global i de l’emergència
climàtica. I no tots recursos materials emprats es poden reciclar sinó només
una part. Per tant, l’economia no es circular, sinó lineal i entròpica per
definició. Si obviessim aquest error conceptual, podríem confiar en la bondat
del discurs de l’economia circular (exclusiva del recursos), només si féssim
servir energies renovables 100%, tot esmerçant esforços i introduint canvis
efectius per recuperar i reciclar al màxim tots els materials, però això tampoc
no es fa, pel que parlar d’economia circular és doblement fal·laç.
Des d’Europa s’ha marcat «passar d’una visió centrada en el
tractament dels residus a una que en previngui la producció i que, en darrer
terme, els reincorpori en el cicle productiu», però això no es
fa!, ja que el programa es centra en complexes anàlisis dels processos de
tractament de les diferents fraccions, dels impropis, de la resta, etcètera.
Continuisme dels fracassats plans anteriors
Tot i dir que «En el marc de l’avanç cap a la sostenibilitat
global, el repte que tenen les ciutats no és menor i convida a qüestionar-se
els models que han portat fins a la situació actual.»
Però contràriament, s’afirma que «Aquest programa [PREMET25]
manté línies de treball ja presents als programes metropolitans anteriors
(1997-2006 i 2009-2016) i n’hereta els llegats pel que fa a objectius assolits
i actuacions endegades». Vists els fracassos dels programes
anteriors, es molt discutible continuar en la mateixa línia.
Al seu Eix 1 de Prevenció de residus s’afirma que «El
millor residu és aquell que no es genera. Així doncs, des del punt de vista de
l’eficiència en l’ús dels recursos, la prevenció en la generació de residus és
la millor de les estratègies, per davant del reciclatge, ja que d’una banda
preserva els recursos naturals i de l’altra evita els impactes associats a la
seva extracció i producció.»
Però, aquesta formulació no es tradueix en propostes d’acció envers
el canvi de paradigma que significa la prevenció i la reducció dels residus
produïts en origen, ja que entre les cinc línies d’actuació d’aquest primer
eix, a part del malbaratament alimentari, dels plàstics i envasos d’un sol ús,
del programa Millor que Nou, de la Recerca i innovació i de la redacció d’un
Pla Metropolità de Prevenció de Residus, no s’esmenta l’incompliment de la RAP
d’Ecoembes, del fracàs del seu Sistema Integral de Gestió (SIG)
ni l’incompliment des de fa 23 anys de la posta en marxa dels SDDR per
part dels productors i dels comercialitzadors d’envasos, principals
responsables de la proliferació massiva de residus d’envasos, de l’augment
continu dels residus plàstics, de l’augment continu de la resta i del rebuig i
de l’augment dels abocament i de la incineració.
Segons la Fundació Terra, el SIG és un atemptat a les
arques municipals i per tant a la ciutadania. Vulnera l’esperit comunitari de
que la industria contaminant paga. En definitiva els SIG es una estafa
ecosocial, pel que cal eliminar-lo i retornar al Sistema de Dipòsit, Devolució
i Retorn (SDDR).
Visió esbiaixada
dels residus com a recurs
Un
dels missatges del PREMET25 diu que «Cal deixar de tractar residus barrejats per
gestionar recursos. Cal millorar la
quantitat i la qualitat de residus recollits selectivament i, de retruc,
reconvertir aquelles plantes de tractament de resta que ja no siguin necessàries
per convertir-les en plantes de tractament de fracció orgànica i separació de
materials reciclables. Com a resultat d’això, es reduirà la necessitat de
destinacions finalistes i es podrà reduir gradualment l’abocament controlat i
la incineració amb recuperació d’energia.»
Considerant els residus com a recurs, no té cap sentit que aquests
passin pel circuit de la recollida selectiva dels residus municipals en
contenidors, del transport a les plantes i pel seu tractament innecessàriament.
Els materials considerats recursos, en cap moment haurien de passar pel circuit
de la recollida selectiva, sinó que s’han d’internalitzar als procés productiu
de reaprofitament de cada material a càrrec de la RAP dels seus productors i
comercialitzadors.
I per fer efectiu això, en el cas dels envasos, és imprescindible
la posta en marxa dels SDDR corresponents, cosa que en cap moment s’esmenta en aquest apartat. Es lliga la nova visió de
recursos amb la millora de la recollida selectiva, quan s’hauria de lligar amb
la prevenció, i la reducció en origen. Ni l’ARC ni l’AMB saben respondre
aquesta pregunta: quina part del plàstic recollit es recicla a Catalunya i
quina part va a l’estranger?
Incompliment de la Responsabilitat Ampliada dels Productors
El 5è Eix de Governança diu «La RAP és
un principi fonamental de la política de gestió de residus que implica
l’assumpció –per part dels productors– de tasques de gestió directa, o bé del
finançament, dels sistemes de recollida selectiva i tractament dels residus
derivats dels productes que han posat al mercat.»
Però ni Ecoembes ni Ecovidrio compleixen ni un
requisit ni l’altre, incompliment que incomprensiblement, no es qüestiona en
cap moment, mes tenint en compte que això està relacionat directament amb el
fracàs de la prevenció, de la reducció i de la reutilització dels residus d’envasos.
Si es reconeix la importància de la RAP perquè no es prenen les mesures
corresponents per garantir el seu compliment? O es que potser nomes es tracta d’una
coartada per demostrar preocupació teòrica? Amb preocupació teòrica i res més no
hi ha prou! Cal exigir el compliment de la RAP als productors i
comercialitzadors ja! La resta son excuses de mal pagadors! L’AMB té prou
entitat per plantar-se i forçar el seu compliment. Ara bé per fer això cal tenir
voluntat política i exercir les seves responsabilitats com administració pública
que es, amb tota l’autoritat que els ciutadans li han atorgat democràticament.
A més d’un cost ambiental insostenible
per la pèrdua de recursos i la contaminació generalitzada, suposa un cost
econòmic considerable per a les administracions i la ciutadania. Ambdues estan
assumint un cost en la gestió d’envasos que haurien d’estar assumint les
empreses envasadores, ja que les aportacions que fan aquestes empreses son
inferiors a les que haurien de fer. Un autèntic frau de llei.
La prevenció i el dret a la salut pública, prioritats
de la nova Directiva Europea de Residus 2018/851/CE
Aquesta Directiva indica que la recuperació de
materials dels residus és prioritària abans que no pas la “recuperació
energètica”. Per garantir la seva aplicació per part de les administracions,
cal puntualitzar:
- Canvi en la Prioritat de la gestió pública dels residus a la UE. La valorització energètica (incineració), la metanització i la crema de biomassa no es poden considerar ni comptabilitzar com a valorització dels residus. Tampoc no es poden considerar recuperació els residus orgànics que s’obtenen a les plantes de tractament mecànic-biològiques (mal anomenats “Ecoparcs” a Catalunya).
- La prevenció, la recuperació i el reciclatge de materials han de ser la jerarquia d’actuació aplicada per totes les administracions de la UE.
- S’ha d’aplicar la Responsabilitat Ampliada del Productor (RAP)per garantir que assumeixen els costos de la gestió dels residus dels productes que es posen al mercat (fiscalitat ambiental).
- A Catalunya, aquests fets comporten una revisió urgent dels programes de gestió del Govern de la Generalitat (PRECAT25 i PREINFRECAT 25) i del programa de gestió de l’AMB (PREMET 25), envers la redacció d’una nova Llei catalana Residu Zero de Prevenció de Residus perquè incloguin les determinacions de la Directiva Europea de Residus 2018/851/CE.
Moratòria de noves incineradores al Parlament de Catalunya
El passat dia cinc de març, a proposta de la Plataforma
Ciutadana Residu Zero el Parlament de Catalunya va aprovar una Proposta de Resolució
que instava al govern de la Generalitat a decretar una Moratòria per tal
d’aturar els tràmits de la posta en marxa de les noves incineradores de Cercs
(Bergadà) i la de Juneda (Les Garrigues). La moció, presentada pel grup
parlamentari de la CUP sobre l’emergència climàtica i els nous projectes de
incineració de residus, va aprovar els següent punts:
1.-Establir una moratòria de caràcter urgent a nous projectes
de residus urbans i industrials, (...). Alhora
dictar la suspensió de qualsevol tramitació actual en curs fins que no
s’aprovi la nova llei de prevenció de residus catalana que estableixi el
procediment per a la ordenació de residus produïts a Catalunya en base a
objectius europeus en matèria de
residus, els quals fan prevaldre la reducció, la reutilització i el reciclatge
en un marc d’economia circular.
3.- Que en un termini màxim d’un any després de l’aprovació
de la nova Llei de prevenció de residus,
i conjuntament amb tots els agents implicats, es redactarà un pla de tancament
i desmantellament de les incineradores existents.
Ambdues propostes van ser aprovades amb 75 vots a favor (JxCat,
ERC, Cat ECP i CUP), i 55 en contra
(PSC-Units, PPC i C,s).
Malauradament el punt 2 de la moció: A l’espera d’una
regulació de caràcter limitant, derivada de la pròpia llei de prevenció de residus
catalana s’estableixi una moratòria o
instrument jurídic similar de totes les autoritzacions d’ampliacions de
tipologia o de quantitat de residus i de Combustibles Derivats de Residus amb
qualsevol destinació industrial. (...).
Va ser rebutjar amb 42 vots a favor (ERC, CatECP i CUP) i
87 vots en contra (JxCat, PPC, PSC-Units i C’s) i l’abstenció d’un
diputat d’ERC.
Estratègia Residu Zero = Incineració i Abocament Zero
El model de
reciclatge actual ha tocat sostre, es caduc i obsolet, i la solució no està en
seguir fent el mateix, gestionant el fracàs sistemàtic i el desgavell
monumental com s’ha fet fins ara. Reciclar només i criminalitzar la ciutadania
d’aquest fracàs no hi ha prou. Si volem reduir dràsticament la generació de
residus, hem d’intervenir en l’origen, en la producció, regulant la indústria
productora. La reciclasibilitat del plàstic ha de ser un requisit imprescindible
per posar-lo al mercat. S’ha de prohibir tot tipus de plàstics que no siguin
reciclables i reutilitzables com a matèria primera per a la mateixa industria. El
2030 només es podrà enviar als abocadors un 10% dels residus. La Unió Europea obliga els seus membres a assolir una taxa
de reciclatge del 55% dels residus municipals l’any 2025 i del 60% l’any 2030,
sota amenaça de sancions en cas d’incompliment.
El sistema de contenidors al carrer ha arribat
al seu límit y necessita ser complimentat amb altres sistemes de recollida, com
el porta a porta, tant domiciliari com comercial, els sistemes de dipòsit i el de pagament per
generació, per impedir que molts envasos de plàstic acabin en els abocadors,
incinerant-se o contaminant el medi natural o exportats a països on no es pot garantir quin
serà el seu destí final.
El nou marc normatiu de la UE estableix un canvi clar
en la jerarquia ecològica dels residus en la que la valorització energètica
(incineració) i la metanització no es consideren recuperació de residus. La
prioritat es la prevenció, la reutilització i la recuperació dels materials.
Cal fer complir la Responsabilitat Ampliada del Productor, tot
introduint una fiscalitat ambiental. Cal eliminar envasos i tota mena d’estris
plàstics d’un sol us. Cal planificar el tancament de les incineradores i
prohibir la crema de CDR a les cimenteres. Cal igualar el cànon de residus
d’abocador i d’incineració i augmentar el seu cost. Cal implementar els sistemes
de dipòsit, devolució i retorn (SDDR) per a envasos i altres productes
tòxics o perillosos. Cal fer la recollida selectiva porta a porta de la fracció
orgànica dels residus municipals és el residu predominant, la qual cosa permetrà
obtenir un compost de qualitat i millorar la qualitat del reciclatge de les
altres fraccions de residus.
Aquests objectius no es podran aconseguir si es manté
l’actual model obsolet de gestió de residus. El PREMET25 de l’AMB manté la
incineradora TERSA de Sant Adrià de Besòs malgrat el conflicte veïnal per la
contaminació ambiental que comporta. Malgrat els conflictes territorials, es
planifiquen nous abocadors, noves incineradores i ampliar la crema de CDR a les
cimenteres. Els programes de la Generalitat prioritzen el tractament de la
resta i afavoreixen l’abocament, la incineració i la producció de CDR.
S’incentiva fiscalment la crema de residus. Donen llum verda a nous abocadors i
incineradores d’iniciativa privada can Balasc, a Riba Roja, a Pinell de Brai, a
Cercs, a Juneda, etc.
Cal fer una reconversió industrial regulant el
model de producció, de distribució i de consum de mercaderies que redueixi
dràsticament la generació de residus i l’impacte ambiental de les seves emissions,
segons les noves Directives Europees d’ecoeficiència i de respecte al medi ambient
i a la salut de les persones. Per tot això, demanem una nova Llei Catalana
Residu Zero de Prevenció de Residus que doni resposta a tots aquests reptes,
per suprimir l’impacte social, ambiental i ecològic de l’actual model de
residus sobre el clima i l’emergència climàtica global resultant en la que ja estem
immersos. Ja no hi ha excuses, es hora d’actuar!
Video Residu Zero d'Els Verds de Badalona:
Badalona, 15 de juny de 2020
Felicitats Francesc per aquesta recopilació exahustiva de la informació que hi ha sobre el desgavell del tractament de residus urbans.
ResponEliminaServirà de referència per encaminar futures accions dels col·lectius preocupats per aquest tema. Queda clar quins son els temes que s'han de canviar i sobre tot, quines son les opcions possibles per a fer-ho.
Gràcies Eduard!
EliminaLa informació és prou densa i complicada perquè arribi a la ciutadania general.
ResponEliminaCal elaborar-la i transformar-la de forma más visual, més molt clara i concisa, a l'estil de la web GAPMINDER. Aquestes dades s'han de mostrar en una única pàgina i veure'n l'evolució de forma dinàmica. El dinamisme s'hauria de relacionar amb "facts" o "esdeveniments" socials i o legislatius. S'ha de posar molt clar les opcions polítiques que en el passat van posar pals a les rodes. Per últim, per divulgar la info al jovent, cal que demaneu un compromís de publicitat als "youtubers" i "influencers". Ells també estan afectats. Aquesta és la meva opinió.
Gràcies pels comentaris i suggeriment!
ResponElimina