Una jornada que esperem que sigui de solidaritat contundent i emuli aquelles manifestacions contra la MAT de fa 10 anys.
La jornada serà bastant completa, primerament es farà una taula
rodona als jardins de la infància on debatrem amb col·lectius i
plataformes de diferents lluites pel territori com Resposta Midcat, Salvem la Llera del Ter, Plataforma Pro-soterramiento de las vías de Murcia, Pla Caufec i la Plataforma contra l’Alta Tensió de La Vall d’Albaida,
tot seguit podrem dinar, ja que hi haurà paella popular -tiquets a la
venda al Casal Independentista El Forn , a l’Ateneu Popular Salvadora
Catà i Cant Met de Santa Coloma de Farners- i per acabar us esperem a
totes a la manifestació que sortirà a les 5 de la tarda de la plaça
Catalunya.
Per activa i per passiva hem dit ja mil vegades que la solidaritat és
la nostra millor arma. Per aquest motiu, el 24 de febrer hem d’omplir
els carrers de Girona de solidaritat amb la lluita contra la MAT i amb
les 6 companyes que s’enfronten a penes de presó per una lluita tan
legítima.
Per què No a la MAT
L’actual model energètic és absolutament insostenible i ens porta irremissiblement al col•lapse econòmic per la dependència envers els combustibles fòssils i al desastre planetari que l’escalfament global ocasionarà. L’oligopoli energètic espanyol boicoteja sistemàticament la transició necessària i urgent cap a un model sostenible basat en l’estalvi i eficiència energètica, la utilització de fonts 100% renovables i la generació distribuïda. Cal impulsar aquest canvi de model de manera urgent!!
Els canvis necessaris per aconseguir implementar un nou model energètic afecten de forma global a la totalitat de la societat, al model socio-econòmic i a la manera de pensar de les persones; per aquesta raó proposem “UNA NOVA CULTURA DE L’ENERGIA” .
La MAT així com qualsevol altre interconnexió que es vulgui plantejar constitueix el símptoma més clar del model energètic obsolet i suïcida que ha imperat en els darrers temps. Un model fet a mida de les multinacionals del sector elèctric que ha contemplat com a única possibilitat la utilització de grans infrastructures tant de generació com de transport, en detriment de la generació distribuïda que constitueix l’alternativa d’un model sostenible. La construcció de qualsevol interconnexió que travessi els Pirineus (MAT) suposarà l’endarreriment fatal tant en l’aplicació de programes d’eficiència i estalvi com en la implantació de les energies renovables. Les interconnexions amb l’Estat Francès comportarien, a més a més, la pervivència de la generació nuclear i situarien Catalunya dins una perillosa dependència. Recordem que Catalunya té una dependència energètica exterior altíssima, i que arriba a ser del 96%.
Cal engegar un Pla Energètic basat en l’enfocament des dels serveis que presta l’energia (gestió de la demanda) i que posi fi al l’actual malbaratament energètic; els eixos fonamentals del qual siguin l’estalvi, l’eficiència energètica i la generació distribuïda amb energies netes i renovables. De tal manera que es pugui assolir un sistema energètic sostenible basat en una Nova Cultura de l’Energia que sigui econòmicament eficaç, socialment equitatiu, ecològicament sa i culturalment acceptable; un sistema lliure per complet del perill que suposa l’energia nuclear i de la malaltissa dependència actual respecte als combustibles fòssils. Només un sistema energètic distribuït, eficient, net i renovable serà capaç de fer a Catalunya independent de les energies brutes i permetrà aprofitar els bens comuns energètics amb tecnologies netes i al servei de les pròpies comunitats.
NO A LA MAT, NI AQUÍ NI ENLLOC !!!
I pel que fa al projecte MAT a les comarques gironines:
“La MAT incrementarà significativament el risc d’incident en l’alimentació elèctrica a Girona.”
Font: Ministerio de Industria, Energia y Turismo (BOE nº92 17/4/12)
1. Un dels requisits que va exigir el Ministerio de Medio Ambiente per a superar la declaració d’impacte ambiental és la compactació de la línia de 400 kV amb les línies ja existents de 132 kV Juià-Figueres i la Juià-Bescanó de 220 kV. Ara, paradoxalment es diu en aquesta autorització administrativa que: “se
ponen de manifiesto los altos riesgos que supone realizar las
compactaciones” i “las compactaciones de circuitos que se proponen
incrementan significativamente el riesgo de un incidente en la
alimentación eléctrica de Gerona. No obstante lo anterior, al no
resultar posible la formulación de una declaración de impacto ambiental
favorable evitando la realización de dichas compactaciones y debido al
valor que en este caso particular aporta para la seguridad de suministro
la nueva interconexión con Francia, de manera excepcional se asumirá la
compactación solicitada.”
Resulta
kafkià que se’ns vengui la MAT com a garantia de subministrament i al
mateix temps ens diguin que incrementarà significativament el risc
d’incident en l’alimentació elèctrica de Girona.
2. No es compleixen les distàncies mínimes de seguretat. Constatem que el govern de la Generalitat es posiciona una altra vegada al costat de les grans corporacions elèctriques i no dels ciutadans de Catalunya i incompleix una de les moltes promeses on s’indicava que el traçat en cap cas passaria a menys de 100 metres de masies aïllades i 500 metres de nuclis urbans. Aquestes promeses no s’han complert i fa que hi hagin habitatges que quedaran literalment sota la línia quan la mateixa Organització Mundial de la Salut recomana una distància de seguretat d’un metre per cada mil volts, cosa que dibuixaria un perímetre de seguretat de 400 metres a cada banda de la línia on no hi hauria d’habitar ningú.
3. Vulneració de la nova llei 33/2011 de Salut Pública: “Principio
de precaución. La existencia de indicios fundados de una posible
afectación grave de la salud de la población, aun cuando hubiera
incertidumbre científica sobre el carácter del riesgo, determinará la
cesación, prohibición o limitación de la actividad sobre la que
concurran.”
4. Curiosament
l’aprovació administrativa del traçat al BOE fou el dia 29/03/12. Dos
dies més tard, publicat al BOE també, es suspenen totes les tramitacions
administratives de línies de transport, per la situació macroeconòmica,
fins a la elaboració d’una nova proposta de planificació de la xarxa de
transport.
5. La MAT és una infraestructura de la qual els catalans no en traurem el més mínim fruit, tan sols perjudicis. Com falsament s’ha dit, ni ens garantirà el subministrament elèctric (d’això se’n carreguen les xarxes tercermundistes de distribució de baixa i mitja tensió) ni ens abaratirà el rebut de la llum, com s’està veient. Cal recordar que el preu de l’energia elèctrica a Espanya és dels més alts del món sinó el més alt segons NUS Consulting.
6. Denunciem que davant les brutals retallades de pressupost en sanitat, educació,administració… aquesta infraestructura ha rebut una subvenció de 225 milions d’euros i
un crèdit del banc europeu d’inversions de 350 milions d’euros en un
moment en que el crèdit brilla per la seva absència a l’hora d’abastir
les empreses del nostre país.
7. Les comarques gironines no necessiten augmentar la capacitat elèctrica i menys amb una capacitat tan monstruosa com la què que ofereix la MAT. En els darrers tres anys, la demanda elèctrica a casa nostra està baixant any rere any de manera molt notable
segons les dades de Red Eléctrica Española, la qual cosa desmunta
totalment els arguments d’aquells alarmistes interessats que afirmaven
que “quedaríem a les fosques”. Se’ns diu que Girona no té prou capacitat
de generació i que cal augmentar-la. Però no es diu que els últims anys el sistema elèctric espanyol és netament excedentari, obligant a tenir moltes de les centrals de cicle combinat de gas aturades. Cosa que ha fet que la central de cicle combinat de gas que s’havia de construir a Bescanó s’hagi cancel·lat.
Com la resta de línies de transport de 400 kV de la resta de l’estat.
L’únic objectiu d’aquesta línia és exportar cap a França i Itàlia
l’excedent brutal de potència instal·lada a l’estat espanyol, que arriba
a ser del doble del que es consumeix.
8. És totalment fals que les comarques gironines no tinguin alimentació de 400 kv
com s’ha dit moltes vegades, fins i tot per part de l’actual director
general d’energia i mines de la Generalitat de Catalunya, font: http://energiagirona.gencat.cat.
Per una banda tenim la línia que passa pel Coll d’Ares, Camprodon, Sant
Pau de Segúries, Vic-Baixàs i, a hores d’ara, el primer tram de la MAT
de Sentmenat a Bescanó. Com ja s’ha demostrat no calen 400 kv per
alimentar el TGV. Cal remarcar que el tram de TGV entre Figueres i la
frontera que actualment està en funcionament, s’alimenta en aquesta
banda dels Pirineus tant sols per una línia de 132 kv.
9. A banda del dany patrimonial no reconegut, hi haurà un impacte visual brutal, especialment a la plana de l’Empordà, on afectarà no només a molts catalans directament sinó que també a l’únic sector que funciona relativament bé que és el turisme
i que és un dels motors de l’economia catalana. Cal remarcar que el que
es vol construïr serà una línia monstruosa. A part del doble circuit
de 400kv, cal sumar-hi el doble circuit de 220 kv i 132 kv
respectivament. Estem parlant d’unes dimensions mai vistes fins ara.
10. També volem denunciar la fragmentació del Projecte d’Interès Europeu EL.3 en tres trams, cosa que s’ha fet per no veure’s obligats a fer una avaluació d’impacte global
de la línia Baixàs (Catalunya Nord) – Bescanó – Sentmenat. Fins i tot
el sr. Mario Monti, Comissari Europeu designat com a mediador en el
projecte, ho ha reconegut diverses ocasions, sense que això hagi
comportat els efectes legals i administratius subsegüents.
11. Considerem també que hi ha un greu tracte discriminatori en soterrar una part de la línia i no fer-ho amb la resta.
Ens trobem amb la paradoxa, per exemple, que al poble de Santa Llogàia
d’Àlguema, per on passa la línia de 400 kV, mig poble la tindrà
soterrada i l’altra a resta no, essent part del mateix projecte.
12. Lloem el fet que per tractar aquest important tema hi hagi hagut un debat democràtic i obert a la Catalunya Nord, on hi van intervenir tots els estaments implicats. En canvi a Catalunya Sud, el projecte s’està imposant amb calçador i en contra de la voluntat del territori, que no ha tingut ni veu ni vot.
13. Amb aquest projecte no es respecten els drets bàsics dels catalans. Per una part es menysté el Conveni Internacional d’Arhus,
que fa referència a l’accés a la informació, la participació del públic
i accés a la justícia en temes de medi ambient i concretament en
esteses elèctriques de 220 kV o més. Fins i tot, Mario Monti, mediador europeu per la MAT, va proposar fer una consulta popular sobre aquesta línia.
Més info: https://noalamatgirona.wordpress.com/hemeroteca/