Programa
Conferència inaugural:
Les ciutats, paradigma d’insostenibilitat global
Les ciutats són insostenibles per definició. Des del 2005, més del 50% de la població mundial vivim a grans metròpolis o megalòpolis que són l’extrem de la insostenibilitat social i ecològica. El metabolisme urbà es comporta com un tumor maligne que xucla energia i recursos de la biosfera, dissipa l’energia i exporta residus tòxics i contaminants. Els ecosistemes tenen una capacitat de càrrega limitada. No podem abocar més contaminants del que aquells són capaços de processar, però malauradament, ja fa temps, que això és exactament el que estem fent amb l’emissió de gasos d’efecte hivernacle, amb els residus urbans, ramaders, industrials,.....
Dijous 28 de febrer de 2019, es van incrementar els nivells de contaminació atmosfèrica per partícules (PM10), passant d'avís preventiu a episodi de contaminació, a causa de la situació anticiclònica, la intrusió de pols sahariana i l'increment de la mobilitat associada al MWC2019, que es va anunciar el passat 26 de febrer. En aquest sentit, l'AMB va activar el seu protocol d'actuació per als episodis ambientals d'elevada contaminació atmosfèrica a 40 municipis de l'Area metropolitana de Barcelona. Foto: dissabte 2 de març de 2019
Totes les qüestions ambientals importants, com l’escalfament global i el canvi climàtic, tenen una relació directa amb l’energia. El nivell de degradació del medi conserva una relació estreta amb la quantitat d’energia externa que injectem en el sistema. A més energia, més pol·lució. Des del 1990, el principal consumidor d’energia de l’estat espanyol, amb un 42%, és el sistema de transport fonamentat en el vehicle privat a motor. El 75% dels combustibles fòssils que importem es destina directa o indirectament al transport.
La mobilitat, motor de canvi a les ciutats
Per introduir aquesta problemàtica social, econòmica i ecològica, és una gran satisfacció poder encetar aquestes II Jornades d’Ecologia Urbana de Badalona amb una conferència inaugural a càrrec de Manel Ferri, Tècnic de Mobilitat de la Diputació de Barcelona i vice-President de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Segons Manel Ferri (El País, 2018): “El transport europeu depèn en un 96% del petroli o dels seus derivats, això representa aproximadament una tercera part del consum total d’energia. La factura anual europea és astronòmica: va representar, el 2013, al voltant de 400.000 milions d’euros, més de 1.000 milions diaris. A Espanya, aquesta factura va suposar, el 2017, més de 40.000 milions d’euros, al voltant del 50% dels ingressos en turisme en el mateix període.”
Cal afegir que, a Catalunya, per aquest mateix concepte, cada any paguem una factura de 8.000 milions d’euros!
Autopista C-31 al seu pas per Badalona
Com podem avançar a Badalona cap a l’ecomobilitat?
Municipi costaner estès en una estreta franja litoral de reduïdes dimensions, Badalona està molt condicionada per l’impacte urbà. Les ciutats no s’improvitzen, el seu desenvolupament urbà no s'entén sense conèixer el procés històric, social, econòmic i polític que ens ha portat fins aquí. Ens trobem una ciutat sobreconstruïda per l’ocupació intensiva del territori i desvertebrada per l’existència de grans barreres arquitectòniques imposades per les infraestructures viàries que travessen la ciutat (ferrocarril, C-31 i B-20).
Segons l’Enquesta de Mobilitat Quotidiana del 2011 (EMQ-2011), tenim els següents indicadors: 3,35 desplaçaments per persona i dia; amb una taxa de motorització de 517 vehicles per cada mil habitants (2014); desplaçaments interns a la ciutat: 67,9%. Amb el següent repartiment modal: no motoritzat (a peu i bicicleta), 54,5%; en transport privat, 25,7%; en transport públic, 19,8%. 151.173 desplaçaments diaris en cotxe! El 50,7% dels cotxes aparquen al carrer.
Contaminació atmosfèrica a Badalona durant el mateix episodi de contaminació. La mitja diaria dels nivells de PM10 durant els darrers dies ha estat superior al límit diari de 50 miligrams per metre cúbic en més d'una estació de la Xarxa de Vigilància dels 40 municipis de la conurbació metropolitana de Barcelona. En aquesta ocasió es van superar els límits en sis estacions (4 de Barcelona i 2 de Montcada i Reixac). Foto: dissabte 2 de març de 2019
Per parlar de tot això comptem amb la participació a la Taula rodona de Diego Guerrero, Coordinador de la Taula de Mobilitat BDN-FAVB, Mònica Garcia d'un col·lectiu d'usuaris de la bicicleta, Daniel Julià del grup local de Som Mobilitat i Raquel López del grup de Camins Escolars de l’AFA de l’Escola Jungfrau.
Finalment, amb una passejada per les barreres arquitectòniques de Nova Lloreda, a càrrec de Diego Guerrero, coordinador de la Taula de Mobilitat de Badalona-FAVB, clourem aquestes jornades.
Donem les gràcies a Adrià Díaz, Assessor de Govern i Territori de l'Ajuntament de Badalona i a tots/es els/les participants per la seva col·laboració amb la realització d'aquestes II Jonades d’Ecologia Urbana de Badalona.